SriLanka2017.reismee.nl

De boottocht met lunch

Zaterdag 7 oktober -de boottocht met lunch

Vanmorgen worden we na het ontbijt om 9 uur opgehaald voor een boottocht waarbij de lunch is inbegrepen. We gaan met 17 personen van de groep op weg en na een half uurtje zijn we bij de rivier. Het is trouwens droog en lekker zonnig, dus dat beloofd wat. De gids van vandaag verteld onderweg over de tsunamI van 2007, die in dit gebied veel slachtoffers heeft gemaakt. Veel huizen en hotels zijn toen verwoest, maar zijn inmiddels weer herbouwt. Natuurlijk heeft de bevolking ook veel nieuwe Boeddhabeelden gebouwd om bescherming te krijgen voor de toekomst. En is er inmiddels langs de gehele kustlijn een modern meldsysteem voor een nieuwe tsunami aanwezig. Ook is er nu een rampenplan om de bevolking bij problemen direct naar hoger gelegen oorden te krijgen. Bij de vorige tsunami trok de zee zich 2 x achter elkaar ver terug in zee en er zijn toen veel mensen juist naar de kust gegaan om dit fenomeen te aanschouwen. Toen kwamen ineens de echt hoge golven en verdronken er enorm veel mensen in Sri Lanka, zo'n 38000 mensen.

Na een half uurtje komen we aan bij de rivier en krijgen we allemaal een reddingsvest aan en stappen in een bootje. Het is een open boot waar we met zijn alle in passen en waarbij snel een afdakje kan worden omhoog getrokken. Lekker bij warmte, maar ook bij regen. Het is enorm warm en de schipper vraagt of het afdakje omhoog moet. Dat vinden we wel, maar na verloop van tijd gaan we een bruggetje onderdoor en moet hij naar beneden.

De tocht gaat eerst over een stuk rivier om dan bij een groot meer terecht te komen. Opvallend is dat hier ook winkeltjes op palen staan en men dus chips, drinken etc kan kopen. We krijgen weer erg mooie plekken te zien en maken weer de nodige foto's. Op een eilandje is zelfs een tempelcomplex gebouwd, waar we wel langs varen maar niet op gaan. We hebben genoeg tempels gezien haha.

We stoppen op een cinnamon plantage (kaneelbomen) en krijgen uitleg over het gebruik en hoe ze het van de bast van de boom halen. Leuk om te zien. Na deze uitleg en een lekker kopje kaneelthee varen we weer verder. Al met al een hele mooie tocht. Echter bijna terug gaat het toch nog behoorlijk hard regenen en schuilen we met meerdere bootjes onder een brug. Het is echt weer een wolkenbreuk.

Daarna eten we lekker patat met of vis of kip, met als toetje fruit en gaan weer de bus in. We zijn rond een uur of 1 weer terug in het hotel en gaan even droge kleren aandoen. We besluiten even met zijn tweeen met een tuktuk naar het dorpje te gaan om nog wat kleine soeveniers te scoren, zoals een magneetjes voor mijn moeder en zo. Voor de poort van het hotel staan altijd een aantal tuktuk klaar voor gebruik van de gasten. Wij willen naar de Big Bazaar, want volgens een aantal medereizigers is het daar leuk shoppen. De tuktuk-erg willen je altijd naar winkels van hun eigen familie of vrienden brengen, dus je moet heel resoluut en duidelijk zijn. En wanneer ik de prijs vraag is het eerst 600 roepies, maar als we gezamenlijk 400 roepen zegt hij direct okee. We stappen in en als we nog geen miniut onderweg zijn begint begint hij te vragen waar ik vandaan kom en wat ik nu eigenlijk wil gaan kopen. En natuurlijk heeft hij wel wat suggesties en als we langs een hele mooi Boeddhabeeld rijden, wil die daar wel even stoppen voor een foto. Maar nee, we willen maar een ding en dat is naar de Big Bazaar.

Wanneer we daar aankomen, vraagt ik hem hier te wachten en Anita zegt een uurtje nodig te hebben. Echter het valt toch wat tegen en we staan na nog geen 20 minuten weer buiten. Op de terugweg stoppen we nog even bij de supermarkt en daarna lekker terug naar het hotel. Onderweg probeert hij het nog eens, maar we zijn heel resoluut. We willen nu zwemmen, zonnen en relaxen. En dat doen we dan ook tot een uur of vijf, dan gaat het weer regenen en zitten we nu even lekker op balkon te lezen en te tikken.

Morgen onze een na laatste dag en vertrekken we om tien uur uit dit mooie strandhotel en zit het er bijna op. Echt snel gegaan, zeker de tweede week. We gaan zo douchen en lekker eten.