SriLanka2017.reismee.nl

De fietstocht

Vrijdag 6 oktober - de fietstocht

Vanmorgen worden we na het ontbijt om half 9 opgehaald en vertrekken met 17 personen voor de fietstocht. Het is het bedrijf van Rohan en zijn broer vangt ons vandaag op. Rohan is weer met een volgende foxgroep weg. Zijn broer lijkt echt niet op hem en is ook erg moeilijk te verstaan. De fietsen zien er allemaal goed uit en met twee begeleiders vertrekt de groep voor een tocht van ongeveer 16 kilometer. Het gaat vrij snel van de hoofdweg af en naar het achterland. Leuk om hier tussen de huizen van de locals te fietsen en de eerste stop is bij een cocosnotenbedrijfje. Ik sta in de volle zon naar de gids te luisteren en het zweet is niet meer te stoppen. Ik ga dan ook gauw in de schaduw staan. Ook hier gaat het vrij simplistisch en met de hand. Hier wordt ook weer touw gemaakt van de bast van de cocosnoot. Daarna naar een timmerbedrijfje en weer op de fiets. Na verloop van tijd komen we bij een tempelcomplex uit en legt de gids hier iets over uit. Wij echter hebben alleen oog voor de lotusbloemen die in een vijver drijven. Het zijn er erg veel en erg mooi om te zien.

We fietsen weer door en dan gaat het waaien en wordt het erg donker, voordat we het weten gaat het verschrikkelijk hard regenen en is iedereen in no time drijfnat. De gids vraagt of we willen stoppen of door gaan. We gaan gewoon door, we zijn nu toch al nat en dat was ik toch al vanwege het zweet.

We rijden door en komen uiteindelijk op een klein pleintje uit waar we even kunnen schuilen in een soort van cafeetje. Alle plastic krukjes worden uit de stalling gehaald en we krijgen wat te drinken en een plaatselijke snack. Heerlijk en lekker droog, al is het maar voor even. Na een klein half uurtje gaan we weer door en is het bijna droog. Wij zijn natuurlijk nog kletsnat, maar het is niet koud. Om 11 uur zit de tocht erop en worden we weer naar ons hotel gebracht. Wij gaan met een paar mensen naar de stad in een tuktuk. We willen eigenlijk afgezet worden bij het busstation, maar de tuktuk-ers hebben een retourprijs bedongen en brengen ons niet naar het busstation zoals verzocht, maar naar een moslim wijk waar een familielid een soevenierswinkeltje hebben. Ik voel me direct opgejaagd en pas hier eigenlijk voor. De andere zijn hier ook niet zo blij mee en we besluiten de beide heren, die bijna als bodygards met ons meelopen, aan te spreken en te verzoeken om ons met rust te laten. We willen niet meer gevolgd worden. Ze hebben het door en zeggen te zullen wachten op het busstation. Hierna zijn we ze kwijt.

De winkeltjes vallen wat tegen en de honger slaat toch ook wel toe, dus besluiten we wat te eten bij Domino's. We nemen een lekkere pizza en wat te drinken. Het gaat voor de verandering weer eens regenen, dus we wordenvoor de tweede keer nat. Nadat we wat water en een pak koekjeshebben gekocht in een supermarkt, staan ons beide tuktukkers ineens weer voor ons. Of we in de tuktuk verder willen vanwege de regen,maar nee we besluiten nog even door te wandelen. Opvallend detail: de heilige koeien lopen hier gewoon over straat en alle verkeer stopt directvoor ze. Echt leuk om te zien.

Het houdt maar niet op met regenen en de beide bodyguards willen ons wel naar een droge winkel brengen. Ik heb het echter helemaal gehad en wil terug naar het hotel,wat we dan ook maar doen.

En nu ik dit verhaal zit te tikken, komt de zon door en kunnnen we hopelijk weer even lekker zwemmen en zonnen. En inderdaad gebeurd dat ook en gaan we lekker zwemmen, maar als we willen zonnen gaat het al vrij snel weer regenen en dus gaan we wat drinken met een aantal van de groep en praten even lekker tot een uur of half 6. Dan even douchen en rond half 8 weer naar het buffet. Ik heb er zin aan.

Tot morgen?