SriLanka2017.reismee.nl

Terug naar de kust

Woensdag 4 oktober - terug naar de kust

Vanmorgen vertrekken we weer heel vroeg, namelijk om half 7. Onze Nederlandse reisgids Erica gaat niet meer mee, want die moet een volgende groep ophalen in Colombo. We gaan terug naar de zuid-west kust om 3 dagen strandvakantie te vieren. Onderweg stoppen we bij een opvangcentrum voor olifanten en precies op voedertijd. Het is er erg druk, maar we kunnen het goed zien. Er staan buiten het hek een groot aantal olifanten, waarvan er steeds drie tegelijk worden doorgelaten. Het zijn veel kleintjes en ze weten al precies waar ze naartoe moeten voor drinken.

Het is echt leuk om te zien hoe de kleinste olifantjes rennen om als eerste te zijn. Bij de kleintjes wordter een plastic buisin de vorm van een slurf in hun keel gedaan en dan krijgen ze een kan melk toegediend. De grotere drinken melk uit de emmer. Dan worden ze weer doorgestuurd naar een vijver waar ze kunnen baden en liggen er verse bladeren voor ze klaar. Heel leuk om te zien.

We drinken nog wat en daarna gaat de reis verder naar Galle. We moeten vanuit het hooggebergte weer helemaal terug naar de kust, dus zitten weer lang in de bus. Onderweg stoppen we zo hier en daar nog om wat mooie plaatjes te schieten, zoals bij de rijstvelden en een watervalletje, waar we nog getrakteerd worden op een potje aapjes ochtendsex, haha.

De reis is weer erg mooi en de gids Rowan verteld nog een zeer persoonlijk verhaal van de oorlog met de Tamiltijgers en hoe dit voor ongeveer 20 jaar het land in tweeën gesplitst heeft. Ik zie dat hij daar best wel wat moeite mee heeft en bedank hem later dat hij dit verhaal met ons gedeeld heeft.

Rond een uur of 1 komen we aan in Galle en gaan eerst even lunchen en dan het stadje in. Hier hebben de Nederlanders een echte Nederlandse vestiging gebouwd en staan dus veel oude Nederlandse huizen en kerken. We wandelen hier op ons gemak doorheen en ik zweet me helemaal gek. Mijn kleren zijn drijfnat en langs mijn rug loopt het zo mijn broek in, wat is het hier weer vochtig en heet. Echt een verschil met de luchtvochtigheid in de bergen, wat echt een stuk fijner voor mij was.

We drinken weer gezellig wat met het vaste groepje en moeten nog snel doordrinken, want de bus gaat alweer bijna weg. Vanaf Galle was het nog een uurtje rijden naar ons strand hotel. Hier nemen we afscheid van de buscrew en Rowan, onze gids en lopen na inchecken weer een volgend paradijselijk plek in.

We worden ontvangen met een verfrissing en uitgenodigd voor een cocktailpartij om half 8 en daarna weer een heerlijk buffetdiner. Iedereen heeft het na het diner wel zo'n beetje gehad en gaat dus naar zijn kamer. Rond 10 uur doen wij in ieder geval het licht uit en vallen als een blok in slaap. Ik droom van een olifantje met Beatle-haar ??