SriLanka2017.reismee.nl

Olifanten spotten

Vrijdag 29 september, olifanten spotten

Vandaag begint de dag vroeg. We hebben de wekker om half zeven gezet, want we vertrekken vandaag vroeg. We gaan met een optionele excursie mee, samen met nog 6 personen en de Engelstalige gids Rowan, de buschauffeur Chimmie en Manuel van Fowlty Towers. Manuel die Newton heet, maar precies op de bekende Spaanse butler lijkt. (I Know Nothing)?

We gaan vandaag o.a. naar de oude hoofdstad van Sri Lanka "Polonnaruwa", de ruïnen bezoeken van de toenmalige koning. De koning had 2000 monniken om zich heen verzameld en leefde daar naar de Boeddhistische leer. Van het gehele complex staan alleen de funderingen, een aantal hele stevige en dikke muren en beelden overeind. Ook liggen er een aantal belangrijke monikken begraven in enorme Stoepa's, grafheuvels in de vorm van een borst. Tijdens de reis hebben we ze al vaker gezien in allerlei verschillende hoogtes en grootte. Hier gaan we ze ook weer zien.

Rowan neemt ons eerst mee naar het bijbehorende museum en geeft een goeie rondleiding met veel weetjes over het terrein waar we straks over heen zullen lopen.

Als we uit de bus stappen worden we overspoeld door souvenierverkopers. Je komt bijna niet van ze af. In het museum hebben we rust, maar als we daar weer uitkomen lijken we wel popsterren, zo vluchten we de bus in. Met een horde smekende, onderhandelende, vasthoudende, doortrapte verkopers achter onze hielen, wat een gedoe joh????

We gaan namelijk nog een stukje met de bus naar het complex en beginnen bij het verblijf van de koning en zijn gevolg, zijn privé badhuis en overige koninklijke gebouwen. We hebben in het museum gezien hoe het er vroeger heeft moeten uitgezien, maar daar is niet veel van over. Rowan verteld ons veel en doet het echt leuk. Als we uitstappen zijn we weer prooi geworden voor de handelaren. Ze lopen gelukkig niet mee het terrein op, maar ze staan ons wel op te wachten. We moeten er tenslotte toch ook weer vanaf. Uiteindelijk koop ik voor 1000 roepies een houten olifantje, wat onze eerste souvenir van deze reis is.

Na een aantal foto's genomen te hebben blijkt mijn accu leeg te zijn en heb ik nog wel mijn reserve accu, maar die heb ik vanmiddag nog nodig voor de jeepsafari. Dus de hopen steen (weetje oneerbiedig gezegd natuurlijk) worden met de mobiel genomen, wat natuurlijk helemaal geen slechte foto's oplevert. Het is echt mooi en de uitleg van Rowan maakt het dat het echt gaat leven. Tijdens de wandeling verteld hij veel en tussendoor zien we aapjes, een eekhoorn, een varaan, ijsvogels en andere mooie exotische vogels de revue passeren. De eerder benoemde stoepa's komen we tegen, een hele grote van steen, maar ook een hele grote die helemaal wit gekalkt is. Hij is spierwit en wordt elk jaar opnieuw gewit. Echt mooi om te zien.

Rond half twaalf stappen we weer in de bus en vertrekken we naar het restaurant voor de lunch. Rowan belt onze bestelling alvast door en als we aankomen is het een restaurant met een echt Aziatische uitstraling. We hebben allemaal gekozen voor een sandwich en als fruit en ijs. Rond half drie komt de bus terug met de andere reisgezellen en is de groep weer compleet. Want nu gaan we naar de jeeps voor de safari, waar iedereen heel veel zin in heeft.

Na een half uurtje rijden komen we bij het Kaudulla Nationale Park aan en stappen we uit de bus en worden per 6 personen in een jeep ingedeeld. We rijden een bosweg in en door een pad met enorme kuilen komen we op een soort van prairie waar we in de verte een tweetal olifanten zien staan met allemaal jeeps erom heen. Iedereen is enthousiast en gaat foto's nemen. Maar als we op een gegeven moment verder gaan en de hoek om gaan staat een enorme kudde olifanten te grazen. Het is een belevenis en erg leuk om te zien. Rond een uur of half zes zit het er weer op en iedereen vind nu eigenlijk de reis al geslaagd.

Vervolgens weer om half acht buffet en daarna gaan Anita en ik direct terug naar ons huisje. We hebben een lange dag achter de rug en morgenochtend vertrekken we om kwart voor zeven naar de LeeuwenRots, wat letterlijk en figuurlijk een belevenis moet zijn.

Tot morgen.

Lida

Wat een prachtig land en wat genieten jullie