SriLanka2017.reismee.nl

De Thee plantages

Dinsdag 3 oktober - de thee plantages

We vertrekken vandaag om 9 uur uit ons hotel in Kandy en gaan de hooggebergte in. We gaan namelijk de theeplantages bezoeken en moeten daarvoor naar een hoogte van 1200 meter. Het verhaal is dat de Engelse overheersers in eerst instantie in Sri Lanka koffieplantage wilde stichten, maar dat de koffiestruiken allemaal dood gingen.In India hadden de Engelse al ervaring met theeplantages en hebben toen een aantal ervaren theeplukkers vanuit India naar Sri Lanka gehaald en theeplantages opgezet. Ditbleek een groot succes te zijn.

We stoppen tussendoor bij een plek waar een aantal dames aan het plukken zijn. Ze hebben allemaal een zak ophun rug en verzamelen daar de thee in. Per dag moeten ze 18 kilo verzamelen, dus het gaat in een rap tempo. De vrouwen kijken wel even op als wij met zijn alle uit de bus stappen, maar gaan weer snel door. Heel leuk om te zien en vast te leggen. In de fabriek krijgen we uitleg en blijkt het dat ze de bovenste gele takjes met drie blaadjes pakken en afbreken. Het onderste blaadje is voor de Zwarte thee, het middelste blaadje is voor de Groene thee, het bovenste blaadje voor de Witte thee en het bovenste stukje van het steeltje is voor de Zilver thee. De Zwarte thee dat van de grotere blaadjes wordt gemaakt wordt het meest in Sri Lanka gedronken en is vrij sterk. Dit is ons al opgevallen bij het ontbijt, want soms dachten we koffie in plaats van thee te krijgen. De Groene en Witte thee worden het meest geëxporteerd. De Zilver thee zien we ook niet zo veel in Europa. De theeplantage waar wij vandaag zijn, maken eigenlijk hun thee met alle blaadjes, dat is hun specialiteit. De verschillende soorten thee hebben ook verschillende medicinale werkingen. Erg interessant allemaal en na het bekijken van de fabriek, mochten we gaan proeven en natuurlijk kopen. Anita neemt natuurlijk ook een paar pakken mee.

We rijden weer verder en gebruiken de lunch op een hele mooie locatie. Kijkende op de thee plantage, naast een hele mooie waterval. We nemen veel foto's en genieten van het uitzicht en de heerlijk lunch.

Daarna weer in de bus, naar een plaats waarvan ik de naam even vergeten ben. Daar stappen we namelijk op de trein voor een fantastische treinreis langs de theevelden en door mooie dalen. Vooraf scoren Noud, een van de jongste deelnemers van deze reis samen met zijn vriendin Mirthe en ik nog even een bijzondere bus bij het busstation. een hele mooie blauwe discobus, die we eigenlijk al geruime tijd proberen te fotograferen. De bussen zijn hier namelijk heel speciaal gespoten. Ik denk dat de chauffeur zijn eigen bus mag bespuiten en daardoor krijg je de mooiste bussen.

Ook kunnen we, als we geluk hebben, een speciaal apenras spotten. Aapjes met een speciale vacht en een koppie met veel haar. Uiteindelijk blijk ik de enige te zijn die zo'n aapje ook daadwerkelijk gezien heeft. Hij zat op een stokkie, maar ik zag hem als enige (echt waar hoor)

Als we nog geen half uur in de trein zitten begint het echter te regenen en zien we geen enkel dier. De treinreis duurt twee uur en dan komen we aan bij ons volgende hotel in Bandarawela.

Hier eten we weer om half 8 met elkaar en omdat onze Nederlandse gids Erica morgen weer weg moet, bedanken we tijdens het diner de chauffeur, bijrijder en gids voor hun diensten en overhandigen hen een enveloppe met inhoud namens de groep.

Daarna gaan we met een aantal mensen nog even naar het dakterras voor een drankje. Rond 10 uur gaan we naar onze kamer, want reizen maakt moe. Tot morgen...........