SriLanka2017.reismee.nl

Rustig aan aclimatiseren

Na een heerlijke nacht staan we om half acht op en nemen een lekkere douche. Vanmorgen zijn we gewekt door een vogel met een hele aparte roep en ik vraag mezelf af wat voor vogel dit is. We gaan lekker ontbijten en daarna hebben we om negen uur afgesproken bij de bus. We gaan vandaag naar de vissersmarkt aan de haven van Colombo. Vooraf nog even wat plaatjes schieten van de vissersvloot. Wat een kleurige boten en wat zien ze eruit. Dat je daar de zee mee op durft. Het zijn hier allemaal helden.

De gids verteld ons dat 65% van de bevolking in de visserij werkzaam is en dat men met twee soorten visverkoop te maken heeft. De verse vis wordt op de markt rechtstreeks verkocht aan kleine opkopers die met hun handeltje op de scooter hun vaste klantjes langs gaan. Er word ook veel vis gedroogd en dat gaat verder het land in. Vis wordt hier veel gegeten door de bevolking. Als we later uitstappen op de markt heeft het net geregend, dus de te droge vis is met zeilen afgedekt. Het is een drukte van jewelste op de markt waar de vrouwen de vis die door hun man is gevangen proberen te verkopen. De ene schreeuwt nog harder dan de ander. En het stinkt er enorm (heeft niets met de dames te maken trouwens),  maar het is echt leuk om er een kijkje te nemen. We krijgen nog uitleg van een local die ons alle in'ts en out's verteld van de vissen. We horen zelfs nog hoe Steve Erwins gedood is door een pijlstaartrog, die daar ook ligt. De visprijs is echt goedkoop, 1 euro voor een kilo is meestal de prijs.

We gaan op de terugreis nog even langs een christelijke kerk en naar een winkeltje voor water, wat te snoepen etc. Erica, onze reisleidster, heeft ons op de heenreis gevraagd wat we willen eten voor de lunch en dat heeft ze doorgebeld aan het hotel. Dus als we rond een uur weer terug komen in ons hotel, krijgen we de bestelling snel op tafel en eten dus weer gezamenlijk aan een lange tafel in het prachtige restaurant. Het is erg gezellig om nieuwe mensen te ontmoeten en hun verhalen over Azië te horen. Veel zijn al in Thailand en Balie geweest, Nu even vrijaf tot half vijf, dan gaan we weer op pad. Eerst een boottocht op de Laguna en daarna eten bij een familie restaurantje met BBQ.

Net even een rondje gelopen over het park en naar de zee. De zee is erg ruw en er kan niet in gezwommen worden. Maar we hebben een enorm zwembad, dus na de wandeling  duiken we daar even in. Het gaat regenen, maar het is een klein warm water buitje. Nu even aan de bar een ijskoffie en dit verhaaltje tikken. Om me heen hoor ik de vreemste geluiden en ook onze gevleugelde vriend van vanmorgen is erbij en door ons gespot. Wat een rust en we genieten met volle teugen van weer een dag in het paradijs?

Om half vijf hebben we afgesproken bij de bus en gaan we richting de Laguna, waar we volgens  Erica de mooiste vogel gaan spotten, namelijk de Ijsvogel. En we zullen ook de varaan of leguaan kunnen zien maar dat is nog even afwachten. We worden naar drie kleine speedbootjes gebracht en de groep wordt opgesplitst. We varen de Lagune op en zien eigen direct een varaan in het water en maken mooie foto,s. Ook spotten we drie soorten ijsvogels en Vliegende honden. Ikzelf vind de lagune en de huizen die er aan staan eigenlijk mooier en geniet van het water. Na een klein uurtje varen leggen we aan bij een aanlegsteiger alwaar we een BBQ krijgen samen met een andere Fox groep, die ook dinsdag zijn aangekomen en iets langer in het paradijs mogen blijven.

Het ziet er erg gezellig uit, alleen verlicht door olielampen en je moet eten met je handen. We worden welkom geheten door de familie met een ritueel waarbij we allemaal een kaarsje moeten aansteken. De mensen van Sri Lanka eten met met hun rechter hand hun eten, dus we gaan eerst met zijn alle onze handen wassen en genieten van een heerlijke maaltijd.

Erbij drinken we een Aarakcocktail, een  soort goedkope wiskey van 34%. Dus dat wordt genieten.  Het eten met je hand is goed te doen, alleen de rijst is lastig. We kletsen gezellig met elkaar en ik leer weer andere mensen kennen. Het is geen straf hoor om met een groep te reizen. Het is even wennen, maar het wordt steeds gezelliger. We eindigen met het zingen van ons volkslied, eerst die van Sri Lanka en daarna die van ons. Maar de Sri lankesen weten hun tekst beter dan wij. Met zijn zessen gaat het luider dan wij met zijn tweeentwintigen, haha.

Rond een uur of negen zijn we weer terug in het hotel en nu zit ik in het restaurant dit verhaal te tikken en we zitten niet alleen. Het bier is goed en we hebben live muziek, wie doet ons wat.

Tot morgen???