SriLanka2017.reismee.nl

Onze laatste vakantiedag

Zondag 8 oktober, onze laatste vakantie dag.

We vertrekken vanmorgen om 10 uur uit ons hotel, dus we hebben alle tijd om op te staan, koffer te pakken en te ontbijten. Daarna wachten we nog even in de lounge en dan is het al weer 10 uur.

Er staat weer een bus voor ons klaar en we halen eerst nog even een stel op die een upgrade hebben gedaan en in een ander hotel zitten. Dan gaan we richting Colombo voor een citytoer. Er is ook een nieuwe gids ingestapt en die verteld onderweg wat over de populatie van Sri Lanka. Weinig mensen van de groep zijn nog geïnteresseerd, omdat we deze gegevens al gehad hebben van onze vaste gidsen tijdens de tour. We genieten nog even van de reis door dit mooie land. We merken wel dat we richting de grootte stad gaan, want er komen steeds meer westerse auto in het straatbeeld en het wordt ook steeds drukker. Het is ongeveer twee en een half uur rijden.

In Colombo wordt behoorlijk gebouwd en als we in het centrum komen, krijgen we nog wat historische gebouwen te zien, waarover de gids het één en ander verteld.

We eten op een mooie locatie vlak bij de haven in één door de Dutch gebouwd ziekenhuis. Nu doet het dienst als lunchroom en er zitten wat winkeltjes in. We eten lekker een hamburger met friet en moeten dan al weer snel door. We wandelen een klein stukje door de stad, maar stappen al gauw weer in de bus.

We stoppen ook nog even bij een heel mooie Hindoestaanse tempel en gaan de bus nog even uit. Wanneer we foto's staan te nemen, komt er een heel vies dik mannetje in vieze oude kleren onze kant uit. Hij vraagt iets aan Naud en Myrthe (Dingetje,haha) en staat met zijn rug naar mij toe. Dan zie ik iets bruins tussen zijn benen onder zijn broek hangen en blijken het zijn "eieren" te zijn, zoals Myrthe zegt. Zijn broek is op die plaats gescheurd, of hij vind het gewoon lekker haha.

Echt een vies mannetje. Natuurlijk liggen we in een deuk. Het mannetje wordt gelukkig weggestuurd door een andere Sri Lankees, maar als we later langs hem heen rijden zit hij pontificaal met zijn benen wijd op een stoepje en shows ons zijn klok en hamerspel :-) Je maakt toch van alles mee.

Nu is het nog een half uurtje naar het hotel waar we weer met alle elan worden ontvangen. Het is echt een doortrekkers hotel, vinden wij. Ik zou er niet langer dan deze ene nacht willen verblijven. De kamer is mooi, maar de omgeving niet zo. Ik moet aan zo'n resort denken, groot en ongezellig.

Er zijn een aantal bruidjes die hier foto's laten maken en ze zien er heel mooi uit.

We wandelen even naar het strand, maar dat is echt te vies om van te genieten. De Indische Oceaan aan deze kust is erg ruw en voert veel vuil aan. Veel hout, maar ook veel plastic. Je kunt hier echt niet zwemmen. Volgens de gids wordt de zee in december en januari wel wat rustiger enzo er wel gezwommen kunnen worden. Wij hebben alleen maar de rode vlag meegemaakt.

In een souvenirwinkel zie ik nog iets wat ik eigenlijk nog graag wil hebben, namelijk een houten beeldje van een visser op een boomstam zoals ze alleen in Sri Lanka vissen. De palen staan half in de zee en de mannen zitten hier dan op een soort krukje te vissen. We hebben ze jammer genoeg niet live gezien. Maar we hebben nog geld over, dus besluiten we ons geld hier aan op te maken. Ik vind hem echt heel mooi.

De gids had doorgegeven dat we vanaf zeven uur zouden kunnen eten, maar dat blijkt echter half acht te zijn. Vooraf drinken we daarom nog maar even wat en dan Is het tijd. Het buffet is hier erg goed, dus we eten natuurlijk meer dan we nodig hebben. Ik ben benieuwd wat de weegschaal morgenochtend gaan doen. Ik vrees het ergste, haha.

Na het eten gaat iedereen wel zo'n beetje naar zijn kamer, want morgenochtend gaat de wekker om vijf uur en vertrekt de bus om half zeven. We kunnen om zes uur nog terecht voor ontbijt, dus dat is goed geregeld.