SriLanka2017.reismee.nl

De Tempel van de Tand

Maandag 2 oktober - de Tempel van de Tand

We beginnen vandaag aan onze tweede week. We vertrekken om half negen met de bus naar de Tempel van de Tand, wat op nog geen tien minuten van ons hotel ligt. Het verhaal gaat dat hier een tand ligt van de Boeddha, die natuurlijk door vele Boeddhisten wordt aanbeden. Er is een hele tempel voor gebouwd door een koning in het verleden. Deze koning wilde in eerst instantie de tand vernietigen omdat hij te veel macht had, maar volgens de vertelling liet de tand zich niet vernietigen. Toen men hem met een hamer kapot wilde slaat, begon de tand spontaan te vliegen. Dit was natuurlijk een wonder en hierna wilde de koning de tand alleen nog maar beschermen en aanbidden (verhaal in een notendop).

Je kunt de tand niet echt zien wanneer je de tempel bezoekt, want hij wordt bewaard in de kleinste van zeven geneste gouden kisten (zoals die Russische poppetjes die in elkaar passen). Eens in de vijf jaar wordt de tand uitgepakt en kan men hem zien. Om half tien is er een ceremonie waarbij drie drummers eentonig geluid maken met daar dwars doorheen een soort fluit. Er zit geen herkenbare melodie in en volgens mij doet iedereen maar wat. Maar dat zal wel niet zo zijn, denk ik.

Er worden veel offers gedaan met lotusbloemen (die hier natuurlijk gewoon in het wild groeien). Heel mooi om te zien hoe de gelovigen de tand vereren. Ik voel me echt een barbaar als ik zo door hun tempel loop. Ik vind dit dan ook weer een hoogtepunt van de reis.

Rond half elf gaan we weer de bus in en even langs een supermarkt en naar een edelstenenfabriek, wat ik echt niet interessant vond. Ze proberen je echt wat aan te smeren. Wel leuk was te zien hoe de edelstenen uit de grond gehaald worden. Heel simplistisch en ouderwets. Ik was dan ook een van de eerste die uit het gebouw ging en daar was het veel leuker. We werden namelijk opgevangen door een leuk mannetje met een aantal kruiden in kleine zakjes. In eerste instantie stuurde we hem steeds weg, maar hij dacht "de aanhouder wint" en hij had gelijk. Uiteindelijk kochten een aantal mensen, waaronder wijzelf, iets van hem en was hij weer blij. Hij zong zelfs het "vader Jacobs"?

Hierna naar de Botanische Tuinen en heerlijk gewandeld. Was echt super mooi daar. We hebben de laatste dagen een leuk groepje om ons heen gekregen, waar we het echt gezellig mee hebben. Rond een uur of twee zijn we gaan lunchen in het bijbehorende restaurant en daarna terug naar Kandy. In Kandy werden we afgezet in het centrum en zijn we lekker gaan shoppen, afdingen en hebben we allemaal wat gescoord.

Half acht gezamenlijk diner en nu op tijd naar bed. Morgen vertrekken we weer naar onze volgende bestemming en moeten we al vroeg op.

Welterusten en tot morgen.

Tiny hage

Was weer een mooi verhaal wat leuk allemaal.Nog heel veel plezier en wij lezen het met genoegen