SriLanka2017.reismee.nl

Reisdag naar Kandy

Zondag 1 oktober - reisdag naar Kandy

Vanmorgen vroeg weer vertrokken naar een nieuwe stad. We gaan naar Kandy, meer in het midden van het land gelegen. Op de weg er naar toe stoppen we eerst bij een nationaal handelsgebouw. Hier worden allerlei soorten groenten, fruit en specerijen verkocht. Rowan en Erica vertellen ons dat de boeren hierdoor een eerlijkere prijs ontvangen voor hun koopwaar dan voorheen. Toen werden de boeren afgescheept met een kleine vergoeding waardoor zelfmoord onder de boeren hoog was. De tussenhandelaren verdiende wel veel geld, maar dan over de ruggen van de boeren. De regering heeft hier dus een stokje voor gestoken door dit handelsgebouw in te voeren. Het aantal boeren dat hier naar toe komt is enorm groot en het is net zo georganiseerd als de rest van Sri Lanka, zeg maar niet ?

Op het terrein staat een enorm gebouw met twee of drie overdekte straten waar de boeren met hun vrachtwagentjes binnen kunnen rijden. Ze laden hun waren uit en maken daarallemaal stapels van. Heel leuk om te zien.De boeren en handelaren laten je overal gewoon tussendoor lopen en zijn erg vriendelijk. De waren zijn allemaal bij elkaar gebonden en opgestapeld, wat weer hele mooie foto's oplevert. Je ziet ook de vreemdste gewassen. Ook de vrachtwagen zijn leuk om te zien, alles wat kan rijden wordt gebruikt en we zien ook echt hele mooie vrachtwagen met houten opleggers en kitscherige kabine'sbeschilderd en beplakt met zilver. Ik heb hele mooie foto's kunnen maken. En natuurlijk kijken we ook naar al die mensen, die voor ons gevoel jaren terug in de tijd leven.Na een uurtje moeten we weer verder.

De tweede stop is bij een cocosnootbedrijfje. We krijgen een demonstratie van wat ze allemaal van de cocusnoot kunnen maken en gebruiken, zoals natuurlijk het vocht, het vruchtvlees en de bast. Van de haren van de bast worden enorm sterke touwen gemaakt, echt leuk om te zien. Natuurlijk krijgen we alles te proeven en te voelen en met als klap op de vuurpijl krijgen we ook nog een stukje touw mee ??Na een half uurtje gaan we weer verder.

De derde stop is bij een kruidentuin, waar een Sri Lankees ons in een taaltje van half Engels en Nederlands uitleg geeft over de werking van kruiden. Zoals hij het verteld zijn alle ziekte met hun kruiden uit de wereld en ik zeg gekscherend tegen Anita dat we gewoon alles kopen

Op zich erg interessant en na een nader uitleg met een kopje thee erbij komen er ineens een aantal mannen aanlopen die gaan masseren ( natuurlijk wisten we dit al omdat Erica ons dit al heeft verteld en afgesproken dat we 300 roepies als fooi geven. Ongeveer 1,65 euro)

Ik laat me iets aansmeren tegen migraine en Anita tegen koortlippen. Veel te duur natuurlijk, maar baat het dan schaadt het ook niet. Hier wordt ook de lunch verzorgt met locale producten zoals okra, Aubergine en curry. Erg lekker en hierna gaan we weer de bus in richting Kandy.

We komen om half 4 in ons Victoriaanse hotel aan, wat echt midden in de stad ligt. We mogen ons even opfrissen en moeten om half 5 weer in de lobby zijn. We gaan dan naar een show met vuurdansers, drummers en vuurspugers kijken. Heel mooi om te zien, ze hebben erg mooie kleding aan en de drummers maken heel veel herrie.

Hierna wandelen we langs het meer weer naar onshotel om daar een heerlijk diner te gebruiken. We tafelen lang na met een groepje mensen en buiken daarna nog even uit in de bar. Rond een uur of tien gaan wij naar boven en lekker naar bed.

Het was echt weer een hele mooie dag waarbij ik enorm geniet van de busreis. Onderweg zie je de mooiste dingen. Potverdorie, wat is dit een enorm mooi land.